slogan
Bank Żywności (i pomysłów)

Federacja Polskich Banków Żywności – co to takiego? Grupa 32 organizacji z całego kraju, której specjaliści nie pozwalają marnować jedzenia i przekazują otrzymane nadwyżki tym, którzy tego potrzebują.

Pomysł narodził się w USA. Idea była prosta – zabrać ze sklepu produkty, którym kończy się termin ważności i przekazać do jadłodajni karmiących najbardziej potrzebujących. Amerykański biznesmen-emeryt opracowała system, który działa od ponad 50 lat w wielu krajach świata. Również w Polsce.

Polskie Banki Żywności zbierają jedzenie od darczyńców, dystrybutorów oraz ze zorganizowanych zbiórek. Są to produkty wyprodukowane w nadmiarze, o krótkich terminach przydatności do spożycia. Trafiają bezpośrednio do potrzebujących organizacji (jadłodajni, noclegowni, świetlic środowiskowych), które dożywiają najuboższych. W 2014 roku Banki Żywności przekazały jedzenie prawie 4 tysiącom organizacji.

Walka z niedożywieniem to nie jedyny cel polskich Banków Żywności. Angażują się one również w działania mające na celu przeciwdziałanie marnowaniu produktów spożywczych. Z raportu opracowanego przez Federację wynika, iż 1/3 Polaków wyrzuca żywność. Powodem jest zazwyczaj przeterminowanie. Stąd też pomysł strony internetowej www.niemarnuje.pl, na której można znaleźć praktyczne porady: ile jedzenia kupować, żeby nie zostawało za dużo resztek, albo jak przechowywać produkty, żeby się nie psuły. Z kolei aplikacja "Nie marnuj!" podpowiada między innymi przepisy na stworzenie dania z tego, co najczęściej zostaje w naszych lodówkach.

Wspominana strona internetowa i aplikacja powstały przy współpracy Banków Żywności ze specjalistami z zakresu zdrowej żywności. Wspólnie realizują projekt "Nie marnuj jedzenia" oraz "Światowy Dzień Żywności". Głównym założeniem tych programów jest podniesienie świadomości konsumentów, jak również przedstawicieli branży spożywczej, na temat ekologicznych skutków marnowania żywności. Banki Żywności organizują liczne kampanie społeczne nagłaśniające problem, warsztaty edukacyjne z zakresu redukcji strat oraz racjonalnego gospodarowania żywnością. Działania te angażują już najmłodsze dzieci poprzez organizowanie wycieczek do sadów i przetwórni owoców, podczas których dzieci i młodzież poznają pochodzenie i wartość jedzenia.

Kinga Ustianowska

baner02.jpg